donderdag 29 september 2011

Werkstukken

Zozo, de eerste echte werkstukken zijn ondertussen opgestart.
We waren reeds begonnen aan een werkstuk over olifanten maar... daar was uiteindelijk toch maar weinig interesse voor. Nu zijn we naar aanleiding van de binnenkomende noten en de wandeling van dinsdag begonnen aan enkele werkstukken rond bomen.
De kinderen hebben per 2 of individueel gekozen voor een bepaalde boom. Hiervan willen we de naam, een afdruk van de schors, een blad, een vrucht en een foto van de volledige boom op papier krijgen. Daarbij geef ik nog enkele voorzetjes om het nog meer te verdiepen. Morgenvroeg zullen we waarschijnlijk al enkele schorsafdrukken, bladeren en vruchten samen met een foto van de boom verzamelen maar... we hebben nog wel wat meer werk dan dit alleen want... komende maandag is het... KABOEM voor de vlinders.
Informatie op kinderniveau mag je altijd meegeven over de zomereik, de Amerikaanse eik, de lariks, de lijsterbes, de tamme kastanje, de grove den, de fijnspar, de appelboom, de notenboom en de esdoorn.
Het is belangrijk dat kinderen niet alleen materiaal voor zichzelf meenemen maar ook voor anderen. In de klas staan ondertussen al wat dozen met noten, bladeren,... van de materialen die we dinsdag reeds meebrachten naar de klas van onze wandeling.
Oh ja, op dinsdag zagen we ook heel wat paddestoelen. We hebben nu afgesproken om in de klas zelf paddestoelen te kweken en deze dan op te volgen. Het is wel de bedoeling dat we eetbare paddestoelen kweken in een kweekbakje.
Vanaf volgende week starten we ook met 'de expert van de week'. Deze morgen kwam Charlotte met een goochelboek naar de klas. Het idee kwam om Charlotte zo een trukje te laten instuderen en dan aan de groep te tonen. Zij krijgt dan daarna ook de tijd om aan kleine groepjes uit te leggen hoe het trukje werkt zodat iedereen het trukje kan. Er zal een beurtrol geinstalleerd worden zodat de kinderen weten in welke week zij de expert zijn. Het is niet de bedoeling dat er elke week een nieuwe goocheltruk aan bod komt maar iets waar jouw kind zich goed in voelt. Enkele voorbeelden? Euhm, ijs maken, een knutselwerkje maken, een experimentje, een liedje of gedichtje,... alles is mogelijk maar... ze moeten het wel kunnen leren aan elkaar. Enfin, het moet niet altijd de leerkracht zijn die nieuwe dingen aan de kids toont. De kinderen kunnen elk op hun manier schitteren in hun eigen talenten en dat is nu net de bedoeling. Ieder van ons is wel ergens heel goed in en mag hiermee ook wel eens in de spotlight staan. Nietwaar?!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten