vrijdag 2 september 2011

Week 1

Het nieuwe schooljaar is begonnen.
We zitten in onze klas met 17 kindjes.
10 kindjes in het 1ste leerjaar en 7 in het 2de leerjaar.

Colin

Jesse

Amine

Thor

Abi

Mirte

Lotte

Zoë

Ska

Jitse

Elias

Lore

Lian

Arthuur

Marieke

Charlotte

Harah
Ons (zolder)klasje heeft een heuse metamorfose ondergaan tijdens de zomervakantie. Sommige zaken staan al prima in orde, andere moeten nog uitgevoerd worden. De tafels worden hopelijk zo snel mogelijk geleverd maar voorlopig blijven we nog in blijde verwachting (voor de tafels, hé!).
Wekelijks zal u in het agenda van uw kind een soortgelijk verslagje terugvinden over het gebeuren in de klas. Zo hebben jullie een duidelijk zicht op wat we allemaal doen binnen de klas. Wekelijks zal ik ook proberen om een aantal spulletjes die uw kind gemaakt heeft mee te geven. Weet dat er ook zaken kunnen bij zijn die nog niet helemaal afgewerkt zijn.
Op donderdagmorgen zijn we van start gegaan met een kaboem door het team. Waar de meesten van jullie wel van hebben kunnen genieten. Na een flitsbezoekje van de ouders aan de klas zijn we begonnen met ons aan elkaar voor te stellen. Nieuwe gezichten, nieuwe belevenissen,… Er was onmiddellijk voldoende stof om aan de slag te gaan maar… toch maar eventjes geduld uitoefenen en alles stapje voor stapje aanpakken. Deze week heb ik nog het verslag van de kring gemaakt maar naarmate het jaar zal vorderen zullen de kinderen zelf het verslag nemen naar analogie in de kleuterklas. Het verslag zit in een zwarte map die op de witte kast ligt bij het binnenkomen van de klas. Neem gerust een kijkje als je even tijd hebt!
Na de kleine speeltijd waar de kids alweer konden genieten van het overheerlijke fruit zijn we in de klas begonnen met het uitdelen van het agenda, de map, de werkboekjes voor vrije tekst, wiskundig onderzoek en onderzoek. De kinderen schreven zelf hun namen en deden heel erg hun best om hier iets moois van te maken. Het is echt wel een groep ‘harde’ werkertjes vanaf de eerste minuut. Elk kind kreeg ook zijn eigen bakje om hun eigen spulletjes in weg te stoppen. Nu ik zeker weet welke kinderen er in de klas zijn kan ik ook definitief de namen op de bakjes hangen. De post-its bleven maar 2 minuten hangen misschien kan ik hier toch maar beter een ‘war’ mee beginnen ;) want de kinderen moeten ondertussen maar op zoek naar hun eigen bakje.
Na de middagpauze kwam er al onmiddellijk een onderzoek. Ska en Elias hadden kleefbollen gevonden in de tuin. We zijn momenteel nog steeds op zoek naar de juiste naam maar… dat komt hopelijk wel. Ze weten ondertussen wel dat er aan die bolletjes haakjes zitten die gewoonweg in je hand haken. Het woord ‘klit’ bleef vallen en de link naar klittenband werd gelegd. Afwachten op de juiste benaming van deze plant om het onderzoek verder te kunnen zetten. Oh ja, de haakjes van één bolletje zullen moeten sneuvelen om te weten of dit er echt voor zorgt dat het ding blijft kleven.
In de namiddag zijn er ook nog enkele kids aan de slag gegaan met drukken en we hebben de vakantiebestemmingen van een aantal kinderen op de beschrijfbare wereldbol gezet.
De dag werd afgesloten met een evaluatierondje van de dag.
Deze voormiddag zijn we begonnen met het planningsbord in orde te maken om daarna verder te kunnen gaan met de kring. Brieven werden opgehaald, een grote vlinder werd getoond, de kalender werd bekeken, het weer werd aangeduid, persoonlijke belevingen deden de ronde,…
Daarna zijn we richting tuin getrokken want… op de scheurkalender staat er dat het ‘fruitmaand’ is. Dat was volgens sommige de maand dat het fruit begint te groeien en volgens anderen dan weer de maand dat het fruit klaar was om van de bomen te halen/te oogsten. We gingen ook met de hele groep een kijkje nemen naar de struik van de kleefbollen. We namen enkele foto’s zodat we deze op ons dagboek kunnen kleven en kunnen gebruiken voor ons verder onderzoek. Eenmaal terug in de klas heb ik de kinderen getoond wat ‘vrije tekst’ is. De meeste kinderen van het eerste hebben ondertussen een tekst. Sommigen schreven al heel wat op eigen kracht anderen kregen begeleiding van mij om de tekst rond te krijgen. Nadat ik een tekst heb neergeschreven moeten de kinderen deze overnemen met de legoblokjes, de magneetletters, de linkprint of gewoon overschrijven was de opdracht. De meeste kinderen zullen ook kunnen zeggen wat er geschreven staat. In het begin is dit vooral op kennis van hetgeen ze zelf verteld hebben en we samen besproken hebben. Het echte lezen is er voorlopig bij de meesten nog niet bij maar… dat komt heus wel! De kinderen van het tweede gingen zelfstandig aan het werk en moet ik nog even bij mij roepen tijdens de namiddag om hun teksten te bekijken. Vanavond kan u reeds genieten van het eerste ‘echte’ werk van uw kind in hun tekstenschrift. Het tekstenschrift is echter een ontwerp en nog niet de laatste definitieve versie van de tekst. Deze komt met een mooie illustratie op een blad dat later in de evaluaties zullen gebundeld zitten.
Na de middag zullen we vooral creatief aan de slag gaan en verder doen met onze onderzoekjes. Hoe dat afloopt kan je ook steeds komen bekijken in de klas. Aarzel niet om eens binnen te springen.
Tot volgende week!