vrijdag 23 september 2011

Week 4

Deze week is er heel wat bedrijvigheid geweest in de klas.
Maandagvoormiddag de vlinderpasta maken en 's middags opeten maar daarvoor verwijs ik jullie liever door naar het verslagje hiervan op deze blog.
In de namiddag gingen we naar de tentoonstelling 'water vervoert' in de Durmetuin van Tielrode. Ook hiervoor verwijs ik jullie liever door naar het verslagje met foto's op deze blog.

Dinsdag was het werken, werken en nog eens werken.
Het intekenbord van de ronde is zo goed als klaar maar we kunnen toch al aan de slag. De kinderen leiden nu zelf de kring en maken ook zelf het verslag. Er wordt een mindmap gemaakt met tekeningen. De kinderen van het 2de lj die het verslag maken moeten er ook telkens een woord bij zetten. Dit spreken we af met de groep en ik spel het woord.
Na de ronde gaan de leider en de verslagnemer aan de slag om het verslag verder af te werken.
Lian bracht een blikopener en een ratel mee. Deze werden in de doos met tandwielen gestopt.
Jitse bracht een kubus mee (eigenlijk een rubic) dus... wat bestaat er nog met deze vorm? Wat is er nog een kubus? Ook hiervan leggen we een verzameling aan.
Mirte had haar spirograaf mee. Leuk om mooie versieringen mee te maken! We testen het volop uit.
Voor de middag bracht ik nog even een nieuw liedje aan waarop we nog heel wat moeten oefenen. Maar het ging over de grote blauwe boom die we in de Durmetuin zagen.
In onze durmetuin daar staat een hele hoge boom.
Die is niet als de andere zo heel gewoon.
Tot aan het hoogste blaadje
was 't blauw zelfs 't kleinste gaatje.
Als ik dat zie dan denk ik dat ik droom.
Heel voorzichtig in mijn droom,
klim ik langzaam in die boom.
Ben ik boven wat een pret!
KRAK BOEM naast m'n bed.

Een nieuw klastekst voor het eerste:
Boom
Boom in de tuin.
Boom in het blauw.
Boom in een droom.
De nieuwe letter 'm' werd eruit gehaald en zullen we volgende week volop oefenen.

Het 2de leerjaar ging aan de slag met de tekst van Thor.
De eindversie was:
De gevaarlijke boom is aan het spioneren.
De boom vecht tegen een goeie robot.
De boom verliest en valt dood.

De kinderen van het 2de gingen nadien nog aan de slag met korte en lange klanken, begin- en eindklank van een woord,...

Op woensdag kwamen er al heel wat nieuwsberichten de klas binnen. Deze werden afgewerkt en zullen binnenkort een plaatsje in de klas krijgen.
Woensdagavond was het dan klasvergadering met heel wat ouders. Dank je wel voor de interesse in onze werking!

Donderdagvoormiddag had ik eerst een bespreking waardoor de klas werd overgenomen door Evy (mama van Ska). Nen dikke merci, hé, Evy!
In de voormiddag begonnen we ook aan het uitstappenboekje over de tentoonstelling 'water vervoert'. Het resultaat zal je binnenkort kunnen zien dankzij onze mama's die onze werkjes willen inscannen. Dank  je wel Karen (mama van Harah) en Annelore (mama van Zoë).
Donderdagnamiddag was het VWT met alle activiteiten die je je maar kon bedenken. Op vrijdag deden we hier gewoon aan verder.
Taal: vrije tekst, individueel taalwerk, lezen,...
Rekenen: creatie voor wiskundig onderzoek, individueel rekenwerk,...
Wereldoriëntatie: onderzoek tandwielen, onderzoek kubus, constructies met meccano,...
MV: weven op stokjes, werken met de spirograaf, creatief met vlinderpasta,...











Volgende week willen er een aantal kinderen breien. Er zijn mama's, papa's, oma's en opa's welkom om ons een handje te helpen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten