vrijdag 9 september 2011

Week 2

Een drukke week is alweer voorbij!

De kinderen zijn echt bezige bijtjes (euhm... vlindertjes).

Vorige week kregen we de grote opgezette vlinder van Lotte te zien. De kinderen vroegen zich af hoe groot hij eigenlijk was en... ze kwamen tot het resultaat dat de vlinder 10 op 10 meter was.

Aangezien het toen afsluitronde was en dus nog maar weinig tijd hadden om dit ten gronde uit te spitten hebben we deze week het hele handeltje eens opnieuw bekeken. Er werd gediscussieerd, gemeten en nog meer gediscussieerd. We zijn dan maar eens volledig gaan bekijken wat het nu moest zijn.
Nu hebben we al een aantal voorwerpen gemeten en ook al eens getekend hoe groot we zijn.

In het begin van de week zijn we ook met wiskundig onderzoek begonnen. Hierbij maken de kinderen een creatie met lijnen, vormen, cijfers,... . Dit werkje wordt op het bord gezet en ... we bespreken wat we zien.
Hieronder zie je al enkele voorbeeldjes.

Aangezien de kinderen het wel leuk vinden om allerlei geluidjes te maken met hun mond hebben we op maandag zelf ook een liedje gemaakt met alleen maar lichaamsgeluiden. Best wel leuk om te horen!

De kinderen van het eerste hebben het soms wat moeilijk bij algemene dingen zoals agenda, schriftjes, materialen,... Daarom hebben we nu buddies in de klas. De kinderen van het 2de leerjaar namen een kind van het 1ste leerjaar onder hun vleugels en ... ze werden buddies. Als ik dan een bezig ben met een instructie of ik ben iemand aan het helpen dan kunnen ze eerst even de vraag aan hun buddie stellen. Iedereen was enthousiast.

Ska had ook foto's mee van zijn uitstapje naar de Vredesfeesten vorige week. We hebben deze foto's afgedrukt en... overal zinnetjes bij geschreven zodat we zelf een leesboek hebben gemaakt.
Dit werkje kan je altijd bekijken in onze klas.

De stekelbollen van vorige week is ondertussen 'De Grote Klit' geworden. De haakjes werden van de bolletjes geknipt waardoor ze dus inderdaad niet meer kleven.




De bayblades kwamen in grote hoeveelheden de klas binnen. Maar op de vraag 'hoe werkt zoiets nu?' kregen we een vrij moeilijke uitleg die toch nog meer verklaard moest worden. Ska en Elias tekenden een tandwiel en... ondertussen proberen we zelf een tandwiel te maken. Wie eventueel een kapotte bayblade heeft mag deze zeker meebrengen naar school om eens binnenin te kijken.

Onze eerste klastekst was ook al een succes.
Ik meet.
Ik meet
hoe lang.
Ik meet
hoe breed.
Ik meet
mezelf
tot ik weet
hoe lang ik meet.

De kinderen van het 1ste leerjaar zijn ondertussen de tekst aan het memoriseren en de i werd al geschreven. De volgende letters die we leren zijn die uit 'ik meet'.

Op donderdag kwam Thor met een gigantische zonnebloem naar school.
Ook de groep van Bernd en Debby hebben deze bloem bekeken.
De groep van Debby kwam zelfs in de klas langs om alles te tekenen.
De zonnebloem is 327 cm lang.
In de namiddag toonde ik dan de 'zonnebloemen' van Van Gogh en... we gingen zelf aan de slag om een creatief werkje op onze schoentoren tevoorschijn te halen. Neem gerust een kijkje naar deze prachtige werkjes.

Bezoek van de druppels:










Nu zijn we nog volop aan de slag met het afwerken van onze vrije teksten. Het resultaat krijg je weldra te zien.

Zo, dat was het alweer we zien je volgende keer weer met meer!
De vlinders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten