donderdag 29 maart 2012

In de krant


Ook onderzoek toont aan:
Kinderen zijn beter af in freinetschool.
Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat kinderen uit freinetscholen geen school-achterstand oplopen en hier bovenop alleen maar profiteren van de voordelen van het pedagogisch concept.
In De Morgen van 29 maart jongsleden stond nevenstaand artikel. Het artikel baseert zich op gegevens uit longitudinaal onderzoek School-loopbanen in het Basisonderwijs (SiBO) in Vlaanderen dat vanaf het schooljaar 2002-2003 liep. Hierin werd de schoolloopbaan en de ontwikkeling van 6000 leerlingen uit 200 scholen in kaart gebracht.
Voor het Departement Opvoeding en Onder-wijs van de Stad Gent betekende dit een deelname van al haar basisscholen. Ook freinetscholen participeerden hierin.
Dit wetenschappelijk onderzoek spitst zich toe op de testresultaten van de domeinen wiskunde en taal (technisch lezen – spelling – begrijpend lezen). Hierop werden ondertussen heel wat analyses verricht en hieruit werden interessante conclusies getrokken. Wie meer wil weten over de achtergronden van dit onderzoek kan contact opnemen met het Freinetkantoor.
DONDERDAG 29 MAART 2012 DE MORGEN
Kinderen zijn beter af in freinetschool
BRUSSEL – Een kind in een freinetschool leert evenveel als in een gewone school, maar voelt zich er wel beter en is socialer. Dat blijkt uit een onderzoek van de Gentse Universiteiten en de KU Leuven.
Sinds 2002 volgt een team van het Steunpunt Loopbanen de schoolse carrière van 500 kinderen. Ïn opdracht van de stad Gent hebben we ervoor gezorgd dat er een representatieve groep is uit alle Gentse freinetscholen", zegt Martin Valcke (Ugent).
Nu de kleuters van toen in het secundair zitten, zijn er vergelijkingen mogelijk. "De vrees dat kinderen in het freinetonderwijs op cognitief vlak minder zouden scoren, is onterecht", zegt Valcke. "Het leerproces verloopt wat anders, niet iedereen leert bijvoorbeeld op zeven jaar lezen, maar ze halen wel net zoals andere kinderen de eindtermen op het einde van het zesde leerjaar. De resultaten lopen gelijk. "De kanttekening dat in een freinetschool meer kinderen met een betere sociale achtergrond zitten, wuift Valcke weg, Ïn Gent maken de meeste freinetscholen deel uit van het stedelijk onderwijs en dan is die achtergrond sowieso wel gemengd. Bovendien zijn er in een freinetschool evenveel zwakke en sterke leerlingen dan in gelijk welke gemiddelde school".
Op intellectueel vlak is er geen verschil, maar op sociaal vlak steken de freinetscholen er bovenuit.. "Kinderen voelen zich er beter, zijn socialer en communicatiever."
Freinetscholen zijn erg populair. Deze studie lijkt aan te tonen dat dat niet onterecht is. "Inderdaad", beaamt Valcke, "maar het is zo dat als een school inzet op een bepaald thema en een coherent beleid voert, je dat meteen ziet. Je kunt dat evengoed ook bij een gewone school hebben."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten