dinsdag 3 september 2013

Wiskundig onderzoek

Vandaag wilden de kids zo graag rekenen...
We zijn van start gegaan met wiskundig onderzoek...
Hierbij maken de kinderen een creatie en daaruit halen wij ons rekenwerk.

De eerste creaties waren op kousevoetjes maar... dat zal snel veranderen.
Ik had na de creaties enkele werkjes op het bord gezet en... volop gingen ze op zoek naar wat kon en hoe het precies in elkaar zat... alvast voldoende stof om weekje verder te kunnen...

Codetaal van Yendi...
We vonden al snel de oplossing... waar een streepje staat kan je een + of = teken zetten...
Dit gaan we nog verder proberen...

Een zeshoek is meer dan een zeshoek...
Je kan er een vierkant en 2 driehoeken uit halen...
Of zelfs een trapezium... ah nee, 2... dat lijkt op een boot, hé.

De creatie van Maité bracht ons een beetje in verwarring want... 1 is toch niet gelijk aan 2 en 2 is toch niet gelijk aan 3.
Dieuwke had de oplossing om dan toch even het aantal streepjes aan te passen...
Of je kon ook gewoon 1 = 1 schrijven volgend Fien.
We kwamen dan tot de constatatie dat een 7 met de computer anders geschreven is dan als wij die schrijven en ook de waarom heb ik dan even toegelicht... Ook de 4 is een cijfertje dat we beter niet zoals de computer schrijven...
De schrijfmotoriek mag geoefend worden... ;)
 

Zeno dacht eerst aan een gebroken ei... (en het kuiken piep)
Maar Victor zag er dan eerder een mannetje in...
Anderen zagen een halve maan of een boot...
Maar... dat was buiten Dieuwke gerekend die de creatie gemaakt had... want eigenlijk wou ze een ster maken dus...
Daar gaan we zeker mee aan de slag...

1 opmerking: