Vandaag zijn we begonnen aan een groter werkstuk alweer.
Deze week kwam het nieuws binnen dat er een tyfoon was in Japan. Het
gesprek liep verder naar aardbevingen, overstromingen, orkanen,vulkanen,... dus
er was al onmiddellijk een hele drive maar... Bro bracht zijn dino’s mee naar de
klas en dat gaf even een andere wending aan alles. Want Bro (en eigenlijk het
merendeel van de klas) wou hier wel iets mee doen.
Vandaag hadden we dus een heel gesprek over hoe en wat we allemaal wilden
weten. De vragen die ze hadden werden eigenlijk onmiddellijk beantwoord en weg
was alles behalve bij de vraag hoe die dino’s nu eigenlijk zijn uitgestorven
kwam er heel wat boeiende info bovendrijven. Een grote vulkaan, een komeet, een
grote zwarte rookwolk,... we kwamen terug uit bij het begin van de week.
Vandaag bekeken we een technisch filmpje van hoe een vulkaan, een
aardbeving en een tsunami nu eigenlijk tot stand komt.
De links naar de verschillende filmpjes.
De kinderen zijn daarna alles gaan tekenen en... het is allemaal volop aan
het leven in de klas. Voor rekenwerk en taalwerk zal ik dus zeker nog wel wat
dino’s de klas laten binnenkomen. Laat de boeken over dino’s, vulkanen,
overstromingen, alles wat met klimaatsverandering te maken heeft maar komen.
Morgen brengen we zelf ook wel boeken mee uit de bib.
Ondertussen hebben we al wat zaken op de planning staan om ook nog te doen.
De kinderen willen afval gaan opruimen om de aarde een handje te helpen, ze
willen posters maken om mensen aan te moedigen om het klimaat een handje te
helpen en we organiseren op school een Sing for the climate. Waarschijnlijk
zullen we naar het einde toe ook een bezoekje brengen aan Earth Explorer maar
daar moet ik nog even kijken want de verplaatsing naar Oostende is vrij lang (en
met de trein) en de tijd die ons dan nog rest om Earth Explorer zelf te bezoeken
wordt een beetje kort. De prijs is ook niet echt goedkoop dus... even nog wikken
en wegen. Jullie mening is wel belangrijk hierbij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten