woensdag 19 september 2012

Wiskundige creatie

Wiskundige creatie van Marieke
 
De kinderen zagen bloemen maar daarna... waren het cirkels en vierkanten en driehoeken.
De linkse boven had meer cirkels dan de tekening onder... maar oh nee, het waren er evenveel dus... groter betekent niet altijd meer.
6 cirkels in de onderste bloem.
De 6 komt volgende week in ons getalboek.

Wiskundige creatie van Jesse
 
De kinderen zagen driehoeken, piramides,...
Het waren driehoeken maar toch weer niet want je ziet ze niet volledig.
Blijkbaar waren het toch veel hoeken.
11 zelfs.
We zijn op spijkerbordjes veelhoeken aan het maken met zoveel mogelijk hoeken.
 

Wiskundige creatie van Alexander.
Tja, wat is dit allemaal.
Er werd gegokt en...
Neen, plus is het niet want 6 + 3 = 9.
Min dan maar...
Neen, want 6 - 3 = 3.
Dan is het maal.
Euhm... dat is dan eigenlijk hetzelfde als 6 + 6 + 6 =18.
Oei...
Hij had het inderdaad gewoon verdeeld in 3 gelijke groepjes en dan klopte het wel.
Volgende week gaan we getallen verdelen in groepjes.
Zo bouwen we de splitsingen op bij het 1ste en... dit is een ideale aanzet naar tafels bij het 2de.
 

Wiskundige creatie van Mirte.
2 huizen...
Euhm... driehoeken, vierkanten, maalteken,...
de maaltekentjes zijn eigenlijk de diagonalen.
Dit gaan we volgende week ook proberen met allerlei vierhoeken.
Dan zag Luna ook nog een volledig gekleurd raam.
Ahren wist ook te vertellen dat er een kwartje gekleurd was van een ander raam.
De helft heb ik dan ook nog eens getekend.
We beginnen dus ook met dingen in gelijke delen te verdelen.
Misschien kunnen we Sien wel helpen met het fruit te snijden.
 
Wiskundige creaties zijn zo boeiend.
Er komt heel veel uit die kinderen en... ze weten verdorie al heel veel.
Ze leren elkaar de terminologie en daar waar het fout loopt spring ik even in.
Fouten kunnen ze eigenlijk niet maken want... ze zeggen wat ze zien en dat is meestal juist. Maar zoals het maalteken ipv diagonalen mag ik ook niet zomaar laten voorbij gaan.
Daar zit mijn rol als leerkracht dan.
 
De kinderen vinden het zelf ook super.
Hun werk komt aan bord en... gewapend met een krijtje mogen ze zelf aanduiden wat ze zien en bedoelen als ze iets aangeven.
 
Je kan het ook een beetje vergelijken met tekstbespreking.
De kinderen maken een tekst en die tekst komt aan bord.
We bespreken dan wat er nog aan verandert kan worden en waar we misschien beter naartoe gaan.
 
De kinderen van het 1ste weten nu ook wat ze met dat groene boekje moeten aanvangen...
ik ben benieuwd naar onze volgende ronde...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten