dinsdag 4 september 2012

Dinsdag, 4 september 2012


Zozo, we zijn er al direct ingevlogen.

De onderzoekjes van gisteren zijn nog steeds lopende. De ene loopt al wat vlotter dan de andere maar... er zit beweging in de zaak.

Vandaag zijn we van start gegaan met het zelf proberen bouwen van een heteluchtballon met behulp van een plastiek zak en een haardroger. Mijn plastiek zak ging wel de lucht in maar... hij flipte steeds om. Het was aan de kinderen om op zoektocht te gaan en ja, hoor... Yendi kwam met het volgende aanzetten. Slim bedacht!


 
 
Ook heb ik even een theezakje (zonder nietje, koordje en inhoud) in brand gestoken. Dit ging natuurlijk ook de lucht in.
 
De eerste keer mislukte omdat het zakje te klein was.

De restjes zie je vliegen als je goed kijkt, hé!



Ahren had ook het schitterende idee dat een blaadje papier kan blijven zweven boven een drietal theelichtjes. Ja, ik heb het eens getest en ... waarschijnlijk zijn de kinderen thuis al met het wilde verhaal afgekomen dat het papiertje in brand is gevlogen in mijn handen. Tof zulle! Als jullie nog zo leuke ideetjes meegeven aan de kinderen, ze mogen het deze keer zelf proberen. Mijn vingertoppen zijn nog gevoelig. ;) Hier dus geen foto van omdat mijn vingers in brand stonden. Dat vonden sommigen best wel grappig maar sommigen waren ook wel een beetje ongerust. 't Zijn toch schatjes!

Ahren had ook een lijmpistool bij waarmee we aan de slag gingen voor de lijmdrukwerkjes voor onze kapstok en onze schoenenkast. We zijn nog druk bezig. Het vraagt natuurlijk een beetje tijd. Geduld voor het resultaat dus.

Oh ja, deze morgen kwam er ook een ridder in onze klas binnen.

 
Lian had natuurlijk ook een sabel bij. ;) Dit had Amani gisteren opgezocht omdat Jitse een foto bij had van een sabeltandtijger. Waarom noemde dat eigenlijk zo? Wat is een sabel?
Enfin, Lian was helemaal in to the middeleeuwen en is samen met Jitse begonnen aan een werkje rond ridders en kastelen. Jitse had gisteren al een boek over kastelen bij en wou sowieso al iets doen rond kastelen. Ze zijn dus vlijtig samen aan de slag gegaan.
 
Mirte en Goran gingen weer aan de slag met het onderzoek rond onze vakantiebestemmingen. Ze hebben ondertussen alle landen gekleurd op een kaartje. Morgen zullen ze de landen inkleuren op onze giga beschrijfbare wereldbol in de klas. Daar moet ik dan wel een kiekje van nemen.
 
Het eerste leerjaar heeft vandaag zijn eerste klastekst ontcijferd. De klastekst krijgen ze morgen mee naar huis nadat we er eerst nog mee geoefend hebben, hé.
Het was een raadseltje:
Ik ga op.
Ik ga neer.
Ik ga heen.
Ik ga neer.
Wie ben ik?
(ze dachten eerst dat het over mij ging :)  ik denk dat ik dus al druk in de weer ben geweest)
Ondertussen heb ik van de kinderen van het 1ste al een testje afgenomen om te kijken welke letters zij al kennen en... als de kleuters zo blijven verderdoen moeten we binnenkort onze eerste graad opdoeken wegens al te veel gekende leerstof vanuit de kleuterklas. Wat ik dus wil zeggen is dat de kinderen allemaal al redelijk wat lettertjes kennen. Knap hoor!
 
De kinderen van het tweede konden vandaag al beginnen in hun tekstenschrift. Voor mij geeft dit ook onmiddellijk een zicht op het schrijven van deze kids. De ene was al iets enthousiaster dan de andere maar... het is dan ook nog maar dag 2, hé.
 
Verder zijn de kinderen op zoektocht gegaan in de klas naar materialen die 4 centimeter groot zijn net zoals de baby in de buik van Marieke haar mama. Of het een jongen of een meisje gaat worden willen ze ons blijkbaar nog niet zeggen.
 
Zo, dat waren de laatste nieuwtjes van de dag.
Morgen zien we elkaar weer met meer!
Tot dan!
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten